Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en tilpasset opplevelse samt for å måle trafikk. Ved å fortsette å bruke tjenesten godtar du måten vi bruker informasjonskapsler på.
Bobil på parkeringsplass, omgitt av trær
  1. Housecar Magasin /
  2. Guider

Slik blir du en topputleier hos Housecar

Vil du bli en topputleier hos Housecar? Ved tydelige instruksjoner til leietaker og ved å bruke veiledning og utstyrsliste kommer du langt. Les våre tips om hvordan du kan leie ut problemfritt og lykkes med den første innsjekkingen.

Innholdsfortegnelse

Denne guiden inneholder seks deler, som vil hjelpe deg til en vellykket utleie:

  1. For leietaker er mye nytt
  2. Utvikle en veiledning for leietakeren av bobilen eller campingvognen
  3. Rengjør bobilen / campingvognen
  4. Gå gjennom utstyret
  5. Fem tips for en vellykket innsjekking
  6. Gjør «det lille ekstra» for å bli en topputleier

For leietakeren er mye nytt

Mange som leier bobil, campervan eller campingvogn har aldri kjørt eller bodd i et campingkjøretøy før, noe som gjør at mye er nytt og fremmed. Selv for de som har prøvd campinglivet før, kan mye være uvanlig i akkurat din bobil eller campingvogn. Det er tross alt mye som er forskjellig fra kjøretøy til kjøretøy.

Når du blir vant til din egen bobil eller campingvogn er det lett å tenke at alt er enkelt, men tenker du tilbake på de første gangene kan du sikkert huske hvordan det var i starten. Det er mange knapper, luker og funksjoner å holde styr på for de som er nye. For å gjøre det enklere for leietaker, og samtidig redusere risikoen for at noe går galt, kan du utvikle en veileder, som dere går gjennom sammen og som du så kan overlevere.

En man sitter med en øl i døråpningen til bodelen på en bobil

Utvikle en veiledning for leietakeren av bobilen eller Campingvognen

En veiledning med tydeligere instruksjoner gjør leietakers hverdag enklere samtidig som den reduserer risikoen for unødvendige feil eller skader på kjøretøyet ditt. Du kan sette opp veiledningen din som du ønsker, men hvis du vil kan du bruke tipsene nedenfor.

Skriv veiledningen på datamaskinen, suppler gjerne med bilder, skriv den ut og ta med til innsjekking. Ved innsjekking kan du gå gjennom veiledningen sammen med leietaker, og deretter overlevere den. For leietaker, som ved innsjekking mates med mye informasjon på en gang, kan det være greit å kunne gjenta informasjonen i fred og ro på et senere tidspunkt.

El og energikilder

Beskriv de tilgjengelige energikildene, hvordan du kontrollerer energinivåene, hvordan du lader/påfyller og hvordan du bruker de ulike funksjonene. Følgende overskrifter kan være inkludert i veiledningen din:

  • Strømkabel
  • Batterier
  • Solceller
  • Kraftverk
  • Inverter / spenningsomformer
  • Påfylling av drivstoff (diesel eller bensin)
  • Gasol

Varme og vann

Beskriv hvordan varme og vann fungerer, hvordan du kontrollerer vannstandene og hvordan du fyller på. Du kan for eksempel bruke disse overskriftene:

  • Varme
  • Varmtvann
  • Ventilasjon / AC
  • Ferskvann

Kjøkken og matlaging

Beskriv for leietaker hvordan kjøleskap, fryser, komfyr og eventuell ovn fungerer. Ikke glem å fortelle om for eksempel kjøleskapet skal stilles inn på ulike energikilder avhengig av om kjøretøyet står stille, kjører eller er koblet til strøm. Her er forslag til overskrifter:

  • Kjøleskap og fryser
  • Komfyr
  • Ovn / omnia
  • Grille

Toalett og bad

Forklar hvordan toalettet og dusjen fungerer og ikke glem å fortelle om hvilke midler som kan brukes for å holde kjøretøyet frisk og redusere uønsket lukt. Bruk for eksempel disse overskriftene:

  • Dusj
  • Toalett
  • Vaskemiddel

Tømming

Skriv en anvisning for hvordan leietaker tømmer avløpsvann (gråvann), toalett (svartvann) og søppel. Vis gjerne med bilder hvor ulike dører og knotter er plassert. Her er forslag til overskrifter:

  • Drenering av avløpsvann
  • Tømme toalettet
  • Tømming av søppel

Sikkerhetsutstyr

Når noen leier bobilen, campervanen eller campingvognen din er det selvfølgelig viktig at de vet hvor de kan finne sikkerhetsutstyr som brannslukningsapparater eller branntepper. Her er forslag til overskrifter:

  • Brannslukningsapparat og brannteppe
  • Sikkerhetsboks
  • Alarm

Annet utstyr

Har du enda mer utstyr i campingkjøretøyet som kanskje trenger informasjon eller forklaring. Her er noen eksempler på overskrifter:

  • Markise / fortelt
  • Mørkleggingsgardiner / myggnetting
  • Sykkelstativ
  • GPS
  • Musikkanlegg

Leietakers sjekkliste før avgang

Skriv en liste over hva leietaker bør tenke på før han eller hun kjører av gårde med bobilen eller campingvognen etter en overnatting. Foreslå gjerne at listen kan settes på rattet slik at leietaker ikke glemmer noe før det er på tide å reise. Listen kan for eksempel inneholde:

  • Lukk dører og skap
  • Ta vare på løse gjenstander
  • Lukk vinduer og takluker
  • Fold ned / pakk forteltet og markisen
  • Dra inn strømkabelen
  • Hent utemøbler og andre gjenstander utendørs
  • Hev støttebenene
  • På campingplassen: Returner nøkler og kort
  • Om mulig: Benytt anledningen til å tømme toalett, avløpsvann og søppel

Flere bobiler og en campingvogn på gress ved en innsjø

Rydde bobilen/campingvognen

Før du leier ut bobilen eller campingvognen din bør du sørge for at den er rengjort. Nøyaktig hvordan renholdet skal gjøres kan du beskrive i annonsen din, men i de fleste tilfeller utføres grovrengjøringen av leietaker. Det betyr at leietaker, før han eller hun leverer kjøretøyet, tømmer kjøleskap og fryser, tørker opp søl og tømmer søppel, toaletter og spillvannstanker. Før du leier ut kjøretøyet til en ny leietaker, må du foreta en finrengjøring, som betyr at du også bør:

  • støvsuge
  • Vaske overflater
  • Vaske bad og toalett
  • Rengjør eller vask tekstiler om nødvendig
  • Vask utsiden av bobilen / campingvognen

Du kan lese enda mer om renhold, samt om hvordan du finner tømmestasjoner for bobiler og campingvogner, i denne artikkelen.

Toalett, med vask og do, i en bobil

Gå gjennom utstyret

Som utleier har du allerede skrevet en liste over utstyr i annonsen din. Det betyr at du ifølge avtalen plikter å sørge for at dette utstyret finnes og fungerer. Dersom det lovede utstyret ikke er tilgjengelig, eller ikke kan brukes etter hensikten, har leietaker rett til å kansellere sin bestilling, noe som betyr at du mister inntekten. Derfor er det lurt å gå gjennom utstyret regelmessig!

Før hver nye utleie bør du gå gjennom utstyrslisten din og teste at alt fungerer som det skal. På den måten unngår du misfornøyde leietakere og får bedre anmeldelser, noe som gir deg mer og bedre utleie i fremtiden!

Fyll på midler

I tillegg til utstyrslisten er det greit å gå gjennom om du trenger å fylle på ulike midler. Her er noen midler du kanskje vil se over eller fylle på:

  • Spylervæske
  • Olje
  • Diesel eller bensin
  • Adblue (væske for dieselmotorer for å redusere utslipp av skadelige nitrogenoksider)
  • Gasol
  • Ferskvann
  • Vaskemiddel
  • Kjemisk væske for toalettkassett
  • Oppvaskmiddel

Tallerkener og glass i en skuff i ett campingkjøkken

5 tips for en vellykket innsjekking

En vellykket innsjekking føles bra for både utleier og leietaker. Utleier føler seg trygg ved å levere fra seg kjøretøyet sitt og leietaker føler seg trygg på å bruke det. Så hvordan fullfører du en vellykket innsjekking?

  1. Forbered deg med veiledning og utstyrsliste. Innsjekkingen går smidigere og det er mindre risiko for at dere går glipp av noe viktig når dere har dokumenter å følge. For leietaker er det mye informasjon å ta inn på en gang, og derfor er det utmerket å kunne ta seg en skriftlig påminnelse i etterkant.
  2. Sett av nok tid. En innsjekking tar 1-2 timer når den er utført riktig. Gå nøye gjennom alle funksjonene med leietaker og sørg for at han eller hun har forstått informasjonen.
  3. Avklar forventningene før utsjekking. Avtal tid og sted, og gå gjennom reglene for hvordan tanking og renhold skal gjøres av leietaker.
  4. Merk av tanklokket og vannlokket, slik at det er tydelig hvilken som er hvilken, for eksempel med et stykke tape. Merk også type drivstoff, dvs. bensin eller diesel.
  5. Avslutt med noen tips til reisen. Dersom leietaker er nybegynner i campingvogner er tips ekstra velkommen. Du kan påminne om å tenke på å lukke takluken, se opp for lave tunneler eller gi de beste tipsene om apper for å finne bobilparkeringer. Be også leietaker om å lese denne ordlisten med campinguttrykk.

Gjør “det lille ekstra” for å bli en toppuleier

Vil du bli en topputleier? Husk at det ofte handler om å være tydelig i kommunikasjonen, slik at alle vet hva som forventes. Tenk også på at for førstegangsleiere er det mye å tenke på, og ikke like lett hele tiden. Å være hyggelig og vise forståelse gjør at den første opplevelsen av en bobil eller campingvogn kan bli så mye bedre.

Vil du ta et steg til? Da kan du velge å «overlevere». Små luksuriøse gester som en sjokoladebit på puten eller en miniflaske musserende vin i kjøleskapet kan ta deg som utleier fra good til great!

Campervan i solnedgang, ved en innsjø

 

Klar for å tjene penger?

Opprett en konto som leietaker

Hva sier brukerne våre?

  1. Ali K, Uppsala

    "En fin måte å tjene ekstra penger på når jeg ikke ønsker å bruke bobilen selv. Smidig med kalenderbestilling."

  2. Fredrik L, Stockholm

    "Enkel og smidig plattform som har fungert veldig bra for meg som eier. Jeg har fått bobilen leid ut til seriøse leietakere."

  3. Olov H, Uppsala

    Det er bra å kunne leie ut bobilen når du ikke bruker den selv. Føles trygt at det blir gjort bakgrunnskontroller og at det er sikre betalinger.

Slik kommer du i gang

  1. 1. Registrer

    Fyll ut detaljer om din bobil eller campingvogn, og finn priser, tider og opplegg.

  2. 2. Publiser

    Når du har publisert bobilen eller campingvognen, vil den være tilgjengelig for andre å leie.

  3. 3. Klar

    Nå er du klar til å motta din første bestillingsforespørsel!

Noen av våre utleiere

Se alle bobiler og campingvogner

Har du noen tanker?

Se under Spørsmål & svar eller kontakt oss hvis du lurer på noe. Se supports åpningstider

Oppgi bestillingsnummer når du kontakter oss for raskere service.

Send e-post

support@housecar.no

Spørsmål & svar

Spørsmål og svar